Hoe flikken ze het toch, die succesvolle bloggers? Hun blogs worden goed gelezen, veelvuldig gedeeld en leveren uiteindelijk zelfs werk op. Al eerder sprak ik Femke Creemers en Margreet Kühne. Nu is Fred Rutgers aan de beurt. Zijn motto is: Als je het leuk vindt om te bloggen, dan zijn je blogs vanzelf goed.
Doorgewinterde blogger
Fred Rutgers helpt ondernemers bij het (her)ontdekken van hun passie en onderscheidend vermogen. Hij coached ondernemers één op één en geeft trainingen en presentaties. Fred is een doorgewinterde blogger. Hij blogt al 10 jaar op social media. Zijn blogs verschijnen onder andere op zijn website, op de ondernemer.nl en op retaildenken.nl.
Wie goed doet, goed ontmoet
Mijn reden om te gaan bloggen was absoluut niet commercieel. Ik had veel kennis om te delen. En mijn mening is dat je eindeloos veel kennis kunt delen, zonder dat je daar zelf ‘nadeel’ van ondervindt. Integendeel. Samen hebben we meer kennis, dus delen is alleen maar positief. En wie goed doet, goed ontmoet. Ik merk dat deze instelling erg gewaardeerd wordt. Ik heb een vaste schare ‘fans’. Zij delen mijn blogs fanatiek in hun eigen netwerk. Zo creëer je ambassadeurs. En dat is uiteindelijk veel waardevoller dan een snelle opdracht scoren door een verkooptruc.
Investeren in ambassadeurs
Doordat ik regelmatig blog, weten mensen wie ik ben, waar ik me mee bezighoud en wat mijn aanpak is. Veel verkopers gaan naar een klant toe en geven aan welk probleem die klant heeft. Vervolgens vertellen ze dat ze op dat gebied veel ervaring hebben en hen wel te kunnen helpen. Bij mij werkt het vaak anders. Iemand heeft een probleem waar hij wakker van ligt. Hij vertelt dat aan een vriend en die zegt: ‘Ik ken iemand die je kan helpen. Hij heet Fred. Zal ik eens vragen of hij een uurtje met je kan komen praten?’ Ik investeer daarom graag in mijn ambassadeurs door ze voortdurend te informeren met bruikbare kennis.
Discussie losmaken
Ik schrijf zo’n drie blogs per week. Voor de ondernemer.nl schrijf ik andere blogs dan bijvoorbeeld voor mijn site of retaildenken.nl. Mijn blogs op deondernemer.nl worden erg goed gelezen. Ik heb al verschillende keren de best gelezen blog van de maand gehad. Waarom de blogs populair zijn? Dat vraag ik mezelf ook wel eens af. Ik denk doordat ik onderwerpen dieper aansnij. Ik probeer ook discussie los te maken, bijvoorbeeld door de knuppel in het hoenderhok te gooien. Veel blogs zijn te vlak geschreven. Dan lees je ze en denkt: ‘Best leuk, maar wat nu?’
Actie of reactie
Ik probeer met mijn blogs altijd een bepaalde actie of reactie op te roepen. Mensen kunnen er boos om worden, maar ook geïnspireerd. Zo schreef ik op de ondernemer.nl de blog ‘Korting verkopen is geestelijke armoe’. Ik hield hierin een strak betoog. Ik gaf aan: ‘Stop met teveel te willen verkopen. Denk liever na over de meerwaarde die je producten of diensten hebben voor de consumenten’. Deze blog ontketende echt een storm. De reacties die ik kreeg waren heel divers. Van: ‘Wat een flauwekul, prijs is toch het bewijs!’ , tot: ‘We moeten inderdaad stoppen elkaar dood te concurreren op prijs’.
Ik kan iedere ondernemer aanraden om te gaan bloggen. Maar doe het wel altijd vanuit je passie, drive en ervaring. Succesvolle bloggers zijn bijna altijd eigenwijze mensen met een sterke eigen mening. En mijn ervaring is: als je het leuk vindt om te bloggen, dan zijn je blogs vanzelf goed.