Je hebt van die bloggers die (onbedoeld) veel succes hebben met hun blogs. Ze hebben jaloersmakend veel volgers en halen ook nog eens regelmatig opdrachten uit hun blogs. Hoe doen ze dat toch? Ik sprak Margreet Kühne van Wijzer in Verzuim. Zij helpt bedrijven en instellingen om de kosten van verzuim te verlagen en houdt maandelijks een succesvolle blog bij.
Jaarplan
‘Of ik een speciaal doel voor ogen had toen ik ging bloggen? Eigenlijk niet. Wel hoopte ik meer naamsbekendheid te krijgen door mijn expertise te delen. En ik wist dat het handig was om een blog te hebben. Ik wilde één keer per maand bloggen, dat was nog behapbaar. Ik maakte een soort jaarplanning van onderwerpen. Ik keek bijvoorbeeld wanneer er bepaalde wetswijzigingen op stapel stonden. Over de gevolgen daarvan kon ik dan mooi een blog schrijven’.
Onderwerpen uit de praktijk
‘Ik haal mijn onderwerpen met name uit de praktijk. Als ik een dossier bij een bedrijf heb behandeld, kijk ik welke leerpunten ik hier zelf uit gehaald heb of welke leerpunten er waren voor het bedrijf. Als deze interessant genoeg zijn om te delen, dan schrijf ik daar een (geanonimiseerde) blog over. Ik houd ook uitspraken van rechtszaken op mijn vakgebied bij. Is daar een boeiende case bij, dan gebruik ik die voor een blog. Ik voeg er wel altijd iets extra’s aan toe. Bijvoorbeeld: wat had de werkgever kunnen doen om een boete of sanctie te vermijden?’
Positieve reacties en opdrachten
‘Ik heb momenteel zo’n 400 vaste volgers. De meeste daarvan heb ik gekregen doordat ik twee e-books uitgaf. Mensen die mijn e-book downloadden, kregen er automatisch een abonnement op mijn blog bij. Ik krijg regelmatig positieve reacties op mijn blogs. Ik haal er zelfs opdrachten uit. Dan heeft iemand één van mijn blogs gelezen en belt me op met: Ik heb ook zo’n soort situatie bij de hand, maar dan net even anders. Kun je me daar eens bij helpen? ‘
Succesfactoren
‘Wat het succes is achter mijn blogs? Ik denk dat ik moeilijke onderwerpen toegankelijk maak. Ik schrijf in mensentaal en probeer vaktermen zoveel mogelijk te vermijden. En ik verbind mijn onderwerpen vaak aan praktijksituaties die ik meemaak. Dat maakt de verhalen herkenbaar’.
Investeren en niet verkopen
Tips die ik (startende) bloggers kan geven zijn:
- Maak van je blog geen verkooppraatje! Als lezers een positief beeld van je hebben gekregen door je blogs en ze hebben een opdracht, dan weten ze je toch wel te vinden.
- Post je blogs op discussiegroepen op LinkedIn die gaan over jouw vakgebied.
- Bloggen is investeren. Verwacht niet dat je na één blog al opdrachten krijgt. Zoiets moet groeien.
Ben je benieuwd geworden naar de blogs van Margreet? Lees ze dan hier.